ab testing – מה זה וכיצד מנתחים את התוצאות בצורה הנכונה

באתרים ואפליקציות חשוב מאוד לבצע בדיקת AB. הבדיקה נועדה להשוות בין גרסאות שונות של האתר, ומטרתה לזהות אילו שינויים באתר יכולים להביא לשיפור במכירות העסק ובהיקף המבקרים באתר. יש כלים ותוכנות שנועדו בדיוק בשביל זה, וחשוב מאוד לבצע את הבדיקה בצורה הנכונה כדי לקבל החלטות נכונות לגבי פעילות העסק שלכם.

בדיקת AB, הידועה גם בשם בדיקה מפוצלת (split ab), היא שיטה המשמשת להשוואה בין שתי גרסאות שונות של דף אינטרנט או אפליקציה – כדי לקבוע איזו מהן מניבה ביצועים טובים יותר מבחינת מעורבות המשתמש והמרות. התהליך כרוך ביצירת שתי וריאציות או יותר של דף אינטרנט או אפליקציה, כאשר כל וריאציה מוצגת לקבוצה אחרת של משתמשים. על ידי השוואת הביצועים של כל וריאציה, משווקים ומפתחים יכולים לקבל תובנות חשובות לגבי איזו גרסה יעילה יותר בהשגת היעדים הרצויים להם.

זה עוזר לענות על שאלות כמו: האם שינוי הצבע של כפתור קריאה לפעולה מייצר הנעה לפעולה בהיקף גדול יותר, האם הדבר מגדיל את שיעורי ההקלקה (הלחיצות) על כפתורים ולינקים? האם הוספת סרטון לדף נחיתה משפר את שיעורי ההמרה? על ידי בדיקת אלמנטים וגרסאות שונות, בדיקת AB מאפשרת לעסקים לבצע אופטימיזציה של אתרי האינטרנט והאפליקציות שלהם לביצועים טובים יותר.

במהלך הבדיקה, עסקים אוספים ומנתחים נתונים על התנהגות משתמשים, כגון כמות ושיעור הקלקות, שיעורי יציאה מדף או שיעורי המרה. נתונים אלה עוזרים לקבוע איזו וריאציה מניבה ביצועים טובים יותר והאם ההבדלים שנצפו מובהקים סטטיסטית. מובהקות סטטיסטית היא חיונית כדי להבטיח שההבדלים שנצפו אינם נובעים מקריות אלא הם למעשה משמעותיים.

הרציונל מאחורי בדיקת AB: מדוע הבדיקה חשובה?

בדיקת AB חיונית לעסקים מכמה סיבות. ראשית, הדבר מאפשר לעסקים לקבל החלטות מונעות נתונים במקום להסתמך על הנחות או אינטואיציה. על ידי בדיקת וריאציות שונות, עסקים יכולים לאסוף ראיות אמפיריות על מה שעובד הכי טוב עבור הקהל שלהם ולקבל החלטות מושכלות על סמך התנהגות המשתמש בפועל.

שנית, בדיקות AB עוזרות לעסקים לבצע טיוב של אתרי האינטרנט או האפליקציות שלהם לביצועים טובים יותר. על ידי זיהוי הווריאציות היעילות ביותר, עסקים יכולים לשפר את מעורבות המשתמש, שיעורי ההמרה וחווית המשתמש הכוללת. זה, בתורו, יכול להוביל להגדלת ההכנסות ולשביעות רצון הלקוחות.

שלישית, בדיקות AB עוזרות לעסקים להבין טוב יותר את הלקוחות שלהם. על ידי ניתוח הנתונים שנאספו במהלך הבדיקה, עסקים יכולים לקבל תובנות חשובות לגבי העדפות המשתמש, התנהגויות ונקודות כאב. ניתן להשתמש במידע זה כדי להתאים אסטרטגיות שיווק, כמו גם היבט של שיווק ppc, להתאים את היצע המוצרים ולשפר את חווית הלקוח הכוללת.

יתר על כן, בדיקת AB מאפשרת לעסקים להפחית סיכונים ולהימנע מטעויות יקרות. במקום לבצע שינויים משמעותיים באתרים ובאפליקציות בהתבסס על הנחות, עסקים יכולים לבדוק וריאציות שונות בקנה מידה קטן יותר ולהעריך את ההשפעה לפני הטמעה ופיתוח. זה מפחית את הסיכון להשפיע לרעה על חווית המשתמש או פגיעה במוניטין המותג, וגם חוסך הוצאות פיתוח יקרות שאינן נחוצות.

ab testing

כיצד לבנות מבחן AB יעיל?

כדי לבנות מבחן AB שישיג את המטרה, יש כמה שלבים חשובים שצריך לבצע. ראשית, הגדירו בבירור את מטרת הבדיקה. קבעו איזה מדד או תוצאה ספציפיים רוצים לשפר או למדוד, כגון שיעורי קליקים או שיעורי המרות.

לאחר מכן, יש לזהות את המשתנים שמעוניינים לבדוק. זה יכול לכלול שינויים בפריסה, בעיצוב, בהעתקה או בכל רכיב אחר באתר או באפליקציה. חשוב לוודא שיש לכם השערה ברורה לגבי האופן שבו שינויים אלה ישפיעו על התוצאה הרצויה.

לאחר שזיהיתם את המשתנים, הגיע הזמן לחלק את הקהל שלכם לשתי קבוצות: קבוצת הביקורת וקבוצת הבדיקה. קבוצת הביקורת צריכה לחוות את הגרסה הנוכחית של האתר או האפליקציה, בעוד שקבוצת הבדיקה תחווה את הווריאציה החדשה שבודקים.

חשוב לוודא ששתי הקבוצות מוקצות באופן אקראי. זה עוזר לבטל כל הטיה ומבטיח שהתוצאות משקפות במדויק את ההשפעה של השינויים שנבדקים. ניתן להשיג אקראיות באמצעות שיטות שונות כמו עוגיות, כתובות IP או מזהי משתמש.

לאחר מכן, יש לקבוע את גודל המדגם הדרוש לבדיקה. הדבר תלוי בגורמים כמו רמת הביטחון הרצויה ומובהקות סטטיסטית. גדלי מדגם גדולים יותר מספקים בדרך כלל תוצאות אמינות יותר. ישנם מחשבונים מקוונים זמינים לקבוע את גודל המדגם המתאים בהתבסס על הדרישות.

לאחר הגדרת הבדיקה, חשוב לעקוב אחר התוצאות באופן קבוע. השתמשו בכלי ניתוח כדי לעקוב אחר הביצועים של כל וריאציה ולאסוף נתונים רלוונטיים. יש לוודא שהבדיקה פועלת במשך זמן מספק, כדי לאסוף כמות מספקת של נתונים לניתוח משמעותי. יש לעקוב על פי הkpi שנקבעו, כדי לקבל נתונים איכותיים לניתוח.

לבסוף, יש לנתח את התוצאות באמצעות שיטות סטטיסטיות כדי לקבוע אם לשונות הייתה השפעה משמעותית על התוצאה הרצויה. חפשו מובהקות סטטיסטית, המעידה על כך שההבדלים שנצפו אינם נובעים מקריות.

פירוש התוצאות: כיצד לקרוא את הנתונים?

פירוש התוצאות של בדיקת AB דורש ניתוח מדוקדק של הנתונים שנאספו. השלב הראשון הוא לבחון את מדדי המפתח שנמדדו במהלך הבדיקה. מדדים אלו יכולים לכלול שיעורי המרות, שיעורי קליקים, כניסות משתמשים או כל מדדי ביצועים רלוונטיים אחרים.

לאחר שזיהית את המדדים, השוו את התוצאות בין קבוצות הבקרה לקבוצות הבדיקה. חפשו הבדלים בולטים בביצועים. חשוב לקחת בחשבון לא רק את גודל ההבדלים אלא גם את המובהקות הסטטיסטית שלהם. מובהקות סטטיסטית תעזור לקבוע אם ההבדלים שנצפו נובעים ככל הנראה מהשונות הנבדקת או פשוט בשל סיכוי אקראי.

בנוסף להשוואת המדדים, יש לשקול את גודל המדגם ומשך הבדיקה. בדיקות עם מדגם גדול יותר נוטות לספק תוצאות אמינות יותר. באופן דומה, זמני בדיקה ארוכים יותר מאפשרים איסוף נתונים מדויק יותר ומפחיתים את ההשפעה של גורמים חיצוניים.

בעת פירוש התוצאות, חשוב גם לשקול הטיות פוטנציאליות או גורמים מבלבלים שיכולים היו להשפיע על התוצאות. לדוגמה, אם קבוצת הבדיקה הייתה מורכבת מדמוגרפיה שונה או בעלת דפוסי התנהגות שונים בהשוואה לקבוצת הביקורת, ייתכן שהתוצאות לא ניתנות להכללה לכלל האוכלוסייה.

בעולם העסקים מונח חשוב מאוד נקרא החזר ההשקעה. בהקשר זה הכוונה היא שחשוב להבין האם יישום של תובנות הבדיקה הוא חשוב מבחינת רווחיות העסק והסתכלות ארוכת טווח.  קרי, האם ההבדלים שנצפו משמעותיים מנקודת מבט עסקית? האם ליישום הווריאציה תהיה השפעה משמעותית על מדדי ביצועים מרכזיים? חשוב לשקול את המובהקות הסטטיסטית של התוצאות מול המשמעות המעשית לקבלת החלטות מושכלות. 

ab testing

תיאורי מקרה: כיצד AB Testing מביא לשינוי בעסק

בדיקת AB הוכחה כמשנה משחק עבור עסקים רבים, והובילה לשיפורים משמעותיים בהיבטים שונים של פעילותם. מקרה אחד כזה כולל חברת מסחר אלקטרוני שהשתמשה בבדיקות AB כדי לייעל את תהליך התשלום של האתר שלה. על ידי בדיקת וריאציות שונות של דף התשלום, הם הצליחו לזהות את הפריסה היעילה ביותר, מה שהביא לעלייה משמעותית בשיעורי ההמרה, ובסופו של דבר להגביר את ההכנסות שלהם.

במקרה אחר, מפתח אפליקציות לנייד השתמש בבדיקות AB כדי לשפר את מעורבות המשתמשים. נבדקו תהליכי הצטרפות שונים, תכונות אפליקציה ואסטרטגיות דחיפה כדי לזהות את השילוב היעיל ביותר. כתוצאה מכך, נצפתה עלייה משמעותית בשימור המשתמשים ובשימוש הכולל באפליקציה.

סוכנות נסיעות נהנתה גם היא מבדיקות AB על ידי אופטימיזציה של מסעות הפרסום שלה במייל. על ידי בדיקת שורות נושא שונות, כפתורי קריאה לפעולה ופריסות תוכן, ניתן היה לזהות את האלמנטים המשכנעים ביותר. זה הוביל לשיעורי פתיחה גבוהים יותר, שיעורי קליקים ובסופו של דבר ליותר הזמנות.

חברת תוכנה השתמשה בבדיקות AB כדי לייעל את אסטרטגיית התמחור שלה. נבדקו מודלים שונים של תמחור, הצעות שונות של הנחות ואפשרויות תשלום כדי לזהות את האפשרויות המושכות והרווחיות ביותר עבור קהל היעד שלהם. זה הביא להגדלת המכירות ולשיפור שולי הרווח.

חברת מדיה מקוונת השתמשה בבדיקות AB כדי לשפר את אסטרטגיית מיקום המודעות שלה. על ידי בדיקת פורמטים, מיקומים וגדלים שונים של מודעות, צוות הבדיקה הצליח לייעל את חווית המשתמש תוך מיקסום ההכנסה ממודעות. זה הוביל למעורבות גבוהה יותר, ביקורים ארוכים יותר של משתמשים ושיעורי קליקים גבוהים יותר על מודעות.