איך להקים סטארט אפ – 7 טיפים ליזם המתחיל

כמו בהקמת כל עסק, חשוב מאוד להבין איך להקים סטארטאפ ובכלל איך מתחילים סטארטאפ.. 

 

מהי בעצם חברת סטארט אפ?

  • חברת סטארטאפ היא חברה שמטרתה להתרחב במהירות, ובאופן אידיאלי, מבחינה פיננסית.
  • חברות סטארטאפ רבות שואפות לשנות את הדרך בה אנו מתנהלים בחיי היומיום שלנו, כולל האופן שבו אנו מחפשים ומזמינים דירות להשכרה, משתפים תמונות, מצחצחים שיניים ואפילו לומדים.
  • חברת סטארטאפ היא חברה שמטרתה להתרחב במהירות וברווחיות תוך שיפור הסטטוס קוו בענף שלה.

מה מבדיל בין סטארטאפ לבין עסק קטן "רגיל"?

יזמים המחפשים איך להקים סטארט אפ, לרוב ישאפו לפתח מודל עסקי שניתן להרחבה, המעניק עדיפות להשגת הון רב ככל האפשר כדי לקדם התרחבות מהירה, שהיא ההבחנה העיקרית בין עסק קטן לסטארטאפ. 

חברה קטנה, לעומת זאת, שואפת להתפתח למפעל ארוך טווח שיכול להתמודד בשוק מסוים.

ארגז הכלים ליזמים

קלאודוויז

קלאודוויז היא חברת אחסון אתרים אמינה, מאובטחת ומהירה המספקת את כל מה שצריך בשביל שהאתר שלנו ירוץ ללא תקלות

קלאודוויז מציעים ניסיון ללא התחייבות בשירות אחסון האתרים שלהם

מאנדיי

מאנדיי היא חברת CRM שעוזרת ליזמים ולבעלי עסקים לנהל מערכי שיווק, מכירות ושירות לקוחות

מאנדיי מציעים 14 יום ניסיון במערכת שלהם ללא עלות

וובפלואו היא פלטפורמה פופולרית המאפשרת לבנות אתר בקלות ובמהירות שלא דורש שום ניסיון קודם בננית אתרים

וובפלואו מציעים תוכנית חינמית המאפשרת לכולם להקים אתר ללא מאמץ

איך להקים סטארט אפ

יש כמה צעדים שנוכל לנקוט כדי להקים סטארט אפ וכדי להפוך את הסטארטאפ שלך להצלחה.

 

הסכם מייסדים – חשוב ומומלץ כבר בתחילת הדרך לנסח ולחתום על ההסכם

1. בחירת שם לחברת סטארטאפ 

זהו שלב מאתגר. השם של חברת הסטארטאפ צריך להיות "בלתי נשכח" וניתן לזיהוי בקלות. 

זה לא חייב להיות מושלם או מילה מפוארת ומומצאת כמו גוגל או יאהו. עם זאת, השם הזה יאמר לעתים קרובות, וסביר להניח שזו תהיה גם כתובת האתר, לכן יש לחשוב איך זה נשמע בכמה שפות ואפילו במבטאים שונים.  לדוגמא, קחו את המילה הלכאורה "תמימה": Wagon

בארה"ב מדובר בכלי תחבורה, המחובר לסוסים ולחמורים, מה שמכונה בעברית "עגלה".

לעומת זאת, באירלנד המילה WAGON פירושה אישה מאוד לא נעימה!

שאפו להיות שלמים עם השם שבחרתם – למען האמת, זה כנראה הדבר החשוב ביותר. לא תוכלו "למכור" את זה אם אתם לא אוהבים או מתחברים לזה, ובתור בעלי החברה, אתם תמכרו ותשווקו את השם הזה 24 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע למשך זמן רב – לפחות זו הכוונה.

בחרו שם מיוחד – כשאתם מחפשים בגוגל את השם, וודאו שאין כבר עסק או מוצר מבוסס עם אותו שם.

השם צריך להיות בלתי נשכח, קל למתג וקל לזכור. אתם לא רוצים להקשות על לקוחות או משקיעים למצוא אתכם, לזכור אתכם או להבין מה אתם עושים.

השגו את הדומיין name's.com שלכם. זה חיוני. מדהים כמה אנשים לוקחים את שם הדומיין שלהם כמובן מאליו ומתעלמים ממנו לחלוטין. אם אתם רוצים שאנשים יתייחסו לחברה שלכם ברצינות, ודא שיש לה סיומת.com.

 

2. ספקו פתרון לפתרון בעיות

אם אתם מעוניינים להקים סטארט אפ, הסטארטאפ צריך להיות משהו שכולם צריכים, או שאתם יכולים לשכנע אנשים שהם צריכים. הסטארטאפ שלכם צריך לספק פתרון מיוחד במינו לבעיה נפוצה, או לבעיה שאנשים אולי לא מודעים להם. 

זה יכול להיות מוצר חדש לגמרי, כמו מערכת הפעלה מהפכנית של מחשבים או טכנולוגיה מהפכנית לחיבור בין אנשים. מוצר בר-קיימא שנוגד טרנדים ובעל פוטנציאל צמיחה גבוה, כמו גם יכולת קיום בטווח הארוך, צריך להיות מרכז הסטארט-אפ שלכם.

 

3. הכינו פיץ' שיווקי

מצגת שיווקית היא מצגת המכילה את כל המידע על הסטארט-אפ שלכם, כגון סקירה כללית של החברה, משימות, מטרות או חזון של החברה, הבעיה שהעסק שלכם אמור לפתור, איך הוא פותר את הבעיה, המודל העסקי, צוות מייסד, דוחות פיננסיים ועוד. מייסדי סטארט אפ רבים מוותרים על תוכנית עסקית מסורתית לטובת מצגת פיץ' שיווקית, שנדרש כדי למשוך משקיעים, שיעזרו לחברה שלכם לצאת אל הדרך.

 

4. אתרו משקיעים

כל עסק צומח דורש כספים כדי "לשמור על האורות דולקים במשרד". עליכם למצוא לפחות מקור אחד להון, בין אם באמצעות מימון המונים, גיוס משקיעים, או חברות הון סיכון. מימון מוגבר יבטיח של סטארטאפ שלכם יש את המשאבים הדרושים לו כדי לשגשג.

 

5. צרו נוכחות מקוונת

לכל תאגיד גדול במאה העשרים ואחת יש אתר אינטרנט ואסטרטגיה חברתית. רכשו שם דומיין ייעודי שהלקוחות שלכם יזכרו. צרו אתר שבו אנשים יכולים ללמוד על החברה שלכם ומה מייחד אותה. השתמשו במדיה החברתית כדי להפיץ את הבשורה על הפרויקט שלכם ולגרום לאנשים להתרגש ממנו. 

 

6. צרו אסטרטגיה לשנה הקרובה (כן כן, תכננו טוב טוב את ה – 12 החודשים הקרובים)

התוכנית האסטרטגית שלכם, כמו התוכנית העסקית שלכם, לא חייבת להיות מסובכת.

הנה כמה טיפים כיצד ליצור תוכנית עסקית בסיסית לחברת סטארט-אפ חדשה לשנה הראשונה:

  • בחרו מטרה אחת גדולה ל-12 החודשים הבאים.
  • קבעו מה אתם צריכים לעשות כדי להשיג את המטרה שלכם. 
  • אילו פרויקטים או פעילויות תידרשו להשלים? 
  • קבעו באילו מדדים או פרמטרים אתם יכול להשתמש כדי לעקוב אחר ההתקדמות. 
  • הגדירו מערכת למעקב אחריהם.
  • סקירות ואתגרים חודשיים. הקדשת הזמן לעשות זאת תכריח חשיבה אסטרטגית אפילו אם מדובר כיום בעסק קטן של אדם אחד.

7. הסכם מייסדים.

כששני בעלי עסקים או יותר מחליטים לשתף פעולה ולהשיק מיזם משותף, כמו סטארטאפ, מאוד חשוב ומומלץ כבר בתחילת הדרך לנסח ולחתום על הסכם מייסדים. 

הסכם מייסדים הינו חוזה משפטי מחייב שמטרתה העיקרית היא מניעת מחלוקות בעתיד, והסדרת נושאים שונים וסוגיות רבות הנוגעות לחברה, שעדיין נמצאת בשלביה הראשונים. 

זוהי שיטה נפוצה לביסוס זכויות בין היזמים ו/או הבעלים ו/או המשקיעים, לסיכום כישורים לתפקידים השונים בחברה (לדוגמא מי המנכ"ל ומי הבעלים) וקביעה כיצד לפתור מחלוקות עתידיות. 

המועד בו נחתם הסכם זה מהווה יתרון משמעותי – רצוי מוקדם, אך לא מוקדם מדי.

 

ההבחנה בין תקנון ההתאגדות להסכם המייסדים

הסכם מייסדים הוא חוזה יסוד ראשוני עליו חותמים הצדדים עוד לפני הקמת הסטארטאפ (או כל עסק אחר, תכלס).

זה שונה מהותית מתקנון החברה. מכיון שבאופן כללי תקנון החברה נוצר רק לאחר הקמתה פורמלית.

תקנון התאגיד משמש כחוזה משפטי בין כלל בעלי המניות לבין העסק. 

הבדל נוסף, בין תקנון התאגדות לבין הסכם מייסדים, הוא בכך שהסכם מייסדים מחייב את הצדדים החתומים בהסכם עצמו, בעוד תקנון תאגיד מחייב בעלי מניות עתידיים שיצטרפו להצטרף למשרד או לעסק.