גיוס כספים – תהליך מאתגר
גיוס כספים למיזם זו אינה פעולה קלה. לא סתם היא הפכה לנושא שמעסיק אנשים רבים, ואף מוקדשות לו כיום תוכניות מצליחות שלמות בטלוויזיה – וגם לא מעט פודקאסטים. תהליך גיוס משקיעים למיזם דורש הרבה מאד ידע, סבלנות ויכולת להתמודד עם מצבים מורכבים שונים.
תהליך גיוס כספים למיזם כולל, יש לציין, גם לא מעט מפחי נפש. דמיינו הליך במסגרתו מתקיימות פגישות רבות ומועברים מסמכים שונים לעיונו של האדם שאותר במסגרת אותו תהליך גיוס משקיעים למיזם ובסוף – מקבלים ממנו תשובה שלילית, כזו שמשאירה אתכם בידיים ריקות ומחזירה אתכם לנקודת ההתחלה.
דרכים לגיוס כספים עבור יזם:
- גיוס משקיעים למיזם: על היזם לפנות לגורמים בעלי ממון ולספר להם על המסלול שהוא מפתח, לדוגמה: רעיון לאפליקציה.
- סכומי ההשקעה: יש לקחת בחשבון כי בהליך גיוס כספים למיזם, הסכום יהיה תלוי בהיקפו של המיזם וברצון של כל אחד מהמשקיעים להיכנס לפרויקט זה או אחר.
- המשקיעים הפוטנציאליים: אמורים להיות מודעים לעובדה שמדובר באופציה של חממת סטארט אפ שיש להשקיע בה שעות רבות של מחקר ופיתוח.
ארגז הכלים ליזמים
קלאודוויז היא חברת אחסון אתרים אמינה, מאובטחת ומהירה המספקת את כל מה שצריך בשביל שהאתר שלנו ירוץ ללא תקלות
קלאודוויז מציעים ניסיון ללא התחייבות בשירות אחסון האתרים שלהם
מאנדיי היא חברת CRM שעוזרת ליזמים ולבעלי עסקים לנהל מערכי שיווק, מכירות ושירות לקוחות
מאנדיי מציעים 14 יום ניסיון במערכת שלהם ללא עלות
וובפלואו היא פלטפורמה פופולרית המאפשרת לבנות אתר בקלות ובמהירות שלא דורש שום ניסיון קודם בננית אתרים
וובפלואו מציעים תוכנית חינמית המאפשרת לכולם להקים אתר ללא מאמץ
דרכים לגיוס כספים עבור סטארט אפ
הקמת סטארט אפ היא הליך מורכב ומה שמורכב לא פחות זה לגרום לאנשים להשקיע כסף ברעיון בשלב מוקדם, "על הנייר" או פיתוח עתידי כלשהו.. תהליך גיוס משקיעים למיזם או סטארט אפ צריך להתבצע תוך שילוב של יוזמה, זיהוי הזדמנויות, חשיבה אסטרטגית ושימוש בכל פלטפורמה רלוונטית, כדי להגיע אל המטרה, גיוס כספים שיהפוך רעיון למציאות.
ישנן כמה דרכים לגיוס כספים ומומלץ לפעול על פי הצעדים הבאים:
- פניה לקרובי משפחה ולחברים – ברוב המקרים, בשלב הראשון של גיוס משקיעים, פונים היזמים לאנשים שקרובים אליהם ומציעים להם להשקיע כספים במיזם. הדבר הנכון הוא לבדוק קודם כל אילו הזדמנויות קיימות בסביבה הקרובה, כזו הנמצאת ב"הישג יד". היזמים משוחחים עם קרובי משפחה ועם חברים, יותר נכון עם מי מהם שיש להם כסף, אמידים ובעלי משאבים, ומציעים להם לנתב חלק מההון שלהם להשקעה בחברה, אשר למוצר העתידי שאותו היא מפתחת יש סיכוי להפוך לריווחי ומשתלם. כשיוצאים לתהליך גיוס כספים, זו השורה התחתונה שמעניינת משקיע פוטנציאלי.
- פניה לאנשי עסקים – בשלב השני בהליך גיוס משקיעים, ואחרי שבדקו את סביבתם הקרובה והנגישה יותר עבורם, המגייסים פונים לאנשי עסקים. מי שצברו בחייהם הון רב והם משקיעים לא אחת במיזמים שונים של סטארטאפים. כאלו, שהם מאמינים במסוגלות שלהם ליצור פריצת דרך משמעותית, בתחום שבו הם עוסקים. אנשי העסקים הללו שאליהם מומלץ לפנות במסגרת תהליך גיוס משקיעים, בוחנים באופן מעמיק את ההיתכנות של המיזם המוצע להם על כל היבטיו ובהתאם לסכומי ההשקעה הנדרשים. לאחר מכן, מקבלים החלטה אם להצטרף כמשקיעים או לא. אומדן ההשקעה במסגרת גיוס כספים כזה, נע בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפי שקלים. אם ההחלטה היא חיובית, אנשי העסקים הללו יהיו בעיקר משקיעים מן השורה, אך לא משקיעים מובילים במיזם.
- פניה לסינדיקט – גורם נוסף אליו ניתן לפנות כחלק מכמה דרכים לגיוס כספים, הוא הסינדיקט. זוהי קבוצת משקיעים פרטית שהתאגדו לצורך השקעה בסטרטאפים. לאור הפעילות הייחודית שלהם, יזמים רבים בהליך גיוס כספים, פונים אליהם בהצעות כאלו ואחרות כדי שישקיעו במיזם שלהם. מי שנמצא בהליך גיוס משקיעים צריך לזכור בפניה שמתוקף היותו של הסינדיקט כזה שמכוון להשקעה בסטארטאפים, הוא "מחוזר מאוד", כלומר מקבל פניות רבות להשקעות פוטנציאליות, במגוון תחומים. אנשיהם בוחרים רק את המיזמים שעושים עליהם רושם חיובי במיוחד ומצליחים לשכנע אותם שיש סיכוי אמיתי שיובילו לאקזיט משמעותי, בסכומים גבוהים.
- פניה לקרן הון סיכון – VC – אופציה נוספת העומדת בפני היוצאים להליך גיוס משקיעים, היא פניה לקרן פיננסית, הבנויה ממספר ישויות משפטיות, שמגייסת כספים כדי להשקיע אותם במיזמים שונים. זאת, בהתאם לתוכנית חלוקת המימון שנקבעה מראש לכל מיזם. קרן פיננסית שכזו, משקיעה בסטרטאפים שהיא נותנת בהם אמון, וסכומי ההשקעה נעים בין כמה מיליוני שקלים לעשרות מיליוני שקלים, בהתאם להחלטת דירקטוריון הקרן. השקעה משמעותית אמנם, אך כזו שלא פשוט לעמוד בכל הדרישות והתנאים כדי לרשום מולה גיוס כספים מוצלח.
- פניה לקרן גידור – אפשרות מעניינת נוספת כחלק מאותן דרכים לגיוס כספים, היא פניה אל קרן גידור שצוברת בכל שנותיה כספים רבים, ומנתבת אותם להשקעות שונות בהתאם להחלטה המקצועית של הנהלת הקרן. גיוס משקיעים מקרן גידור יתבצע לאחר שנציגי הקרן בחנו את כל ההיבטים הפיננסיים וההיתכנות של הצלחת הפרויקט הספציפי המוצע להם. לכן, גם במקרה הזה ואולי עוד יותר, חשוב "לעשות שיעורי בית" ולבצע את מה שמכונה ה"פיץ'" המוצלח, להציג את כלל הנתונים והמשתנים הרלוונטיים שיכולים לשכנע את נציגי הקרן להשקיע כספים במיזם.
- פניה לגיוס המונים – שיטת גיוס כספים זו כשמה כן היא – פניה להמון, לציבור הרחב, ובמסגרתה – קריאה להשקעה במיזם ספציפי כדי לתת לו סיכוי לפרוץ קדימה. בשנים האחרונות, עם התחזקותן של הרשתות החברתיות והפלטפורמות הדיגיטליות, התרחבה האפשרות לבצע גיוס משקיעים בדרך של גיוס המונים, שמחוברים לאותם רשתות ואתרים, עוקבים אחר המוצע שם ונענים ליוזמות גיוס כספים שמרשימות אותם.
דרכים לגיוס כספים – השורה התחתונה
כל יזם בוחן מגוון דרכים לגיוס כספים, על מנת לעמוד ביעד של גיוס משקיעים מוצלח לקידום פעילות החברה, הרעיון או המיזם שמאחוריו הוא עומד. מומלץ "לעשות שיעורי בית" ולשאול שאלות מקדימות כמו:
- איזה משקיע / קרן עשויים להיות הכי רלוונטיים למיזם שלי?
- מה הדרך הנכונה ביותר לפנות אליהם?
- אילו נתונים ייצרו אצלם את הרושם שההשקעה במיזם תהיה רווחית?
דרכים לגיוס כספים אלו הם המפתח לבצע גיוס כספים מוצלח ולצאת לתהליך שבסופו תעמדו ביעד של גיוס משקיעים למיזם שלכם.